Opleiding "OVER LEVEN"

Opleiding "OVER LEVEN"

Opleiding ‘Over Leven’

Inleiding

Ieder mens leeft het liefst het leven dat het beste bij hem of haar past. Dit is een diep in de mens geworteld streven. In een lange reeks overwegingen, beslissingen en pogingen groeien we hier idealiter naar toe. Dit gaat echter niet vanzelf en is voor veel mensen, zeker met ontwikkelingsbelemmeringen en/of een turbulente geschiedenis, niet vanzelfsprekend.
Lees meer >

Kerndoelen van de opleiding zijn:

Vergroten van zelfkennis en zelfwaardering
Leren vertrouwen op jezelf en anderen
Vergroten van plrobleemoplossend vermogen
Vergroten van zelfstandigheid
Leren samenwerken

 

Opleiding ‘Over Leven’

Inleiding

Ieder mens leeft het liefst het leven dat het beste bij hem of haar past. Dit is een diep in de mens geworteld streven. In een lange reeks overwegingen, beslissingen en pogingen groeien we hier idealiter naar toe. Dit gaat echter niet vanzelf en is voor veel mensen, zeker met ontwikkelingsbelemmeringen en/of een turbulente geschiedenis, niet vanzelfsprekend.
Lees meer >

Kerndoelen van de opleiding zijn:

Vergroten van zelfkennis en zelfwaardering
Leren vertrouwen op jezelf en anderen
Vergroten van plrobleemoplossend vermogen
Vergroten van zelfstandigheid
Leren samenwerken

 

Opzet van de opleiding

De opleiding heeft een duur van 12 dagen en wordt afgesloten met een
3-daags toepassingskamp. De opleiding bestaat uit vier basiselementen
(aarde, water, lucht, vuur) die in verschillende blokken en
activiteiten (onderkomen, water, locatie, vuur, voedsel) worden
opgedeeld. De activiteiten worden afgewisseld met individuele
gesprekken en groepsgesprekken waarin levensthema’s, dilemma’s en
ontwikkelingen worden besproken. Vragen zoals ‘waar sta ik, wat
biedt mij veiligheid, wat kan ik, wat wil ik en waar ga ik naar toe’
worden besproken en gekoppeld aan concrete activiteiten.

Na twaalf lesdagen wordt de opleiding afgesloten met een
toepassingskamp. Hier wordt het geleerde toegepast en door de
cursisten via workshops overgedragen aan (onbekende) anderen. De
begeleiding is zijdelings en heeft als functie het proces te bewaken,
bij te reflecteren en op terug te kunnen vallen. Ongeacht het
eindresultaat is het slagingspercentage honderd procent en wordt
afsluitend aan de deelnemers kwaliteitensticker op ceremoniële wijze
overhandigd.

 

De opleiding bestaat uit drie fases:

Fase 1: bepalen van leer- ontwikkelingsdoelen en introductie opleiding (dag 1).
Fase 2: verwerven van survival vaardigheden (dag 2 t/m 10)
Fase 3: Voorbereiden workshops en toepassingskamp (dag 10-12 + 3-daags kamp)

Pedagogische en didactische achtergrond
We gaan uit van het vertrouwen dat ieder mens de wil heeft tot leren en ontwikkelen en dat deze wil door een zo goed mogelijke afstemming op het individu en in de juiste context wordt geactiveerd. De hoeveelheid instructie en begeleiding kan dus voor elke deelnemer anders zijn. Dit is afhankelijk van het zelfvertrouwen, de ervaring, de opvoedingssituatie en overige ontwikkelingskenmerken van de persoon. Het stimuleren zelf oplossingen te vinden voor problemen is dan ook een belangrijk aspect van de begeleiding.

Opzet van de opleiding

De opleiding heeft een duur van 12 dagen en wordt afgesloten met een
3-daags toepassingskamp. De opleiding bestaat uit vier basiselementen
(aarde, water, lucht, vuur) die in verschillende blokken en
activiteiten (onderkomen, water, locatie, vuur, voedsel) worden
opgedeeld. De activiteiten worden afgewisseld met individuele
gesprekken en groepsgesprekken waarin levensthema’s, dilemma’s en
ontwikkelingen worden besproken. Vragen zoals ‘waar sta ik, wat
biedt mij veiligheid, wat kan ik, wat wil ik en waar ga ik naar toe’
worden besproken en gekoppeld aan concrete activiteiten.

Na twaalf lesdagen wordt de opleiding afgesloten met een
toepassingskamp. Hier wordt het geleerde toegepast en door de
cursisten via workshops overgedragen aan (onbekende) anderen. De
begeleiding is zijdelings en heeft als functie het proces te bewaken,
bij te reflecteren en op terug te kunnen vallen. Ongeacht het
eindresultaat is het slagingspercentage honderd procent en wordt
afsluitend aan de deelnemers kwaliteitensticker op ceremoniële wijze
overhandigd.

De opleiding bestaat uit drie fases:

Fase 1: bepalen van leer- ontwikkelingsdoelen en introductie opleiding (dag 1).
Fase 2: verwerven van survival vaardigheden (dag 2 t/m 10)
Fase 3: Voorbereiden workshops en toepassingskamp (dag 10-12 + 3-daags kamp)

Pedagogische en didactische achtergrond
We gaan uit van het vertrouwen dat ieder mens de wil heeft tot leren en ontwikkelen en dat deze wil door een zo goed mogelijke afstemming op het individu en in de juiste context wordt geactiveerd. De hoeveelheid instructie en begeleiding kan dus voor elke deelnemer anders zijn. Dit is afhankelijk van het zelfvertrouwen, de ervaring, de opvoedingssituatie en overige ontwikkelingskenmerken van de persoon. Het stimuleren zelf oplossingen te vinden voor problemen is dan ook een belangrijk aspect van de begeleiding.

Kenbegrippen en getallen

– 12 lesdagen bij de Sjelter, 3-daags toepassingskamp op locatie
– minimaal 4, maximaal 12 deelnemers
– doelgroep: jongeren met ontwikkelingsbelemmeringen, vanaf 10 jaar
– 175,- per lesdag, 500,- toepassingskamp (all inclusive)
– 4 instructeurs/begeleiders (hike & survival instructeurs/social workers/ontwikkelingspsycholoog, dramatherapeut)
– locatie lesdagen en toepassingskamp: de Sjelter (scoutingterrein Driebergen)
– leselementen: vuur maken, mestechnieken, houtbewerking, knopen, shelters bouwen, water zuiveren, voedsel bereiden/outdoorcooking, zelfverzorging, veiligheid, navigatie, survivaltheorie, (outdoor)psycholosofie, EHBO

Kenbegrippen en getallen

– 12 lesdagen bij de Sjelter, 3-daags toepassingskamp op locatie
– minimaal 4, maximaal 12 deelnemers
– doelgroep: jongeren met ontwikkelingsbelemmeringen, vanaf 10 jaar
– 175,- per lesdag, 500,- toepassingskamp (all inclusive)
– 4 instructeurs/begeleiders (hike & survival instructeurs/social workers/ontwikkelingspsycholoog, dramatherapeut)
– locatie lesdagen en toepassingskamp: de Sjelter (scoutingterrein Driebergen)
– leselementen: vuur maken, mestechnieken, houtbewerking, knopen, shelters bouwen, water zuiveren, voedsel bereiden/outdoorcooking, zelfverzorging, veiligheid, navigatie, survivaltheorie, (outdoor)psycholosofie, EHBO

 

Sluit Menu